15 DIRECȚII PRIORITARE DE ACTIVITATE ALE GUVERNULUI CU PRIVIRE LA DIASPORĂ

03.03.2015
Foto: viza.md

Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2015-2018 conține un capitol aparte dedicat diasporei, în care sînt trasate 15 direcții prioritare de activitate pentru următorii patru ani. Documentul a fost elaborat inclusiv datorită sugestiilor și propunerilor venite din partea cetățenilor moldoveni de peste hotare.

 

XIV. DIASPORA

- Aprobarea şi implementarea Strategiei „Diaspora 2025”.

- Implementarea abordării integrate şi multidimensionale a problemei migraţiei şi diasporei la elaborarea politicilor şi programelor naţionale şi locale.

- Consolidarea Biroului pentru relaţii cu diaspora din cadrul Cancelariei de Stat ca instituţie ce asigură coordonarea politicilor publice destinate diasporei. Delimitarea instituţională clară dintre Biroul Relaţii Interetnice şi Biroul pentru relaţii cu diaspora, cu transferul către ultima a tuturor atribuţiilor şi competenţelor ce ţin de diasporă.

- Perfecţionarea mecanismului şi facilitarea recunoaşterii diplomelor şi calificărilor educaţionale naţionale şi a celor obţinute peste hotare.
- Dezvoltarea serviciilor electronice pentru facilitarea accesului diasporei.
- Finalizarea şi implementarea cadrului legal pentru coletărie.
- Elaborarea şi implementarea programelor destinate copiilor rămaşi în ţară.
- Creşterea numărului programelor cu şi pentru diasporă, în vederea păstrării identităţii naţionale, promovării tradiţiilor şi patrimoniului cultural, şi organizarea proiectelor tematice pentru o mai bună promovare a imaginii Moldovei peste hotare.
- Diversificarea serviciilor de predare complementară (online, la distanţă) pentru copiii din diasporă.
- Susţinerea şcolilor duminicale şi a cursurilor de limbă română din diasporă.
- Susţinerea angajamentului cu copiii din diasporă, inclusiv programul DOR.
- Crearea parteneriatelor dintre diaspora ştiinţifică şi universităţile din Republica Moldova pentru schimb de profesori şi reîntoarceri profesionale.
- Extinderea programelor pentru tinerii din diasporă, inclusiv stagii şi angajare.
- Susţinerea activităţilor de caritate promovate de membrii diasporei.
- Dezvoltarea unui set de instrumente financiare pentru atragerea investiţiilor diasporei: Fondul de economii şi investiţii pentru migranţi, Diaspora Bonds, securizarea remitenţelor, RED (remitenţe pentru dezvoltarea economică) şi platformele de multifinanţare. Elaborarea mecanismelor pentru securizarea investiţiilor migranţilor.

 

De asemenea, acțiunile prioritare ale Guvernului cu privire la diasporă se regăsesc și în domeniul Bunei Guvernări și al Culturii.

VII. BUNA GUVERNARE

 

C. Reforma serviciilor publice

- Introducerea votului electronic şi susţinerea formelor de democraţie participativă prin sisteme informatice, inclusiv pentru a asigura implicarea la distanţă a diasporei în procesele social-politice interne.

 

XI. CULTURA

 

- Consolidarea relaţiilor culturale internaţionale, inclusiv cu diaspora moldovenească.

 

Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2015-2018 conţine în total 17 capitole – combaterea corupției; politica externă, securitatea și apărarea; reintegrarea țării și consolidarea statalității; dezvoltarea economică, sporirea competitivității și crearea locurilor de muncă; justiția și drepturile omului; afacerile interne și siguranța cetățeanului; buna guvernare; politici sociale proactive; educația; sănătatea; cultura; tineret și sport; mass-media; diaspora; minoritățile naționale; protecția mediului; societatea civilă.

 

Programul îşi propune creşterea bunăstării, siguranţei şi calităţii vieţii cetăţenilor, în special prin dezvoltarea economiei şi facilitarea creării locurilor de muncă bine plătite, eradicarea corupţiei şi garantarea supremaţiei legii, asigurarea securităţii personale etc.

În același timp, portalul Viza.md reamintește datele de contact ale persoanelor responsabile de promovarea și realizarea politicii în domeniul diasporei din cadrul Guvernului și a instituțiilor guvernamentale. Din listă fac parte reprezentanți ai autorităților publice centrale: viceminiștri sau vicedirectori generali - la nivel de luare de decizii și șefi de direcție - la nivel tehnic, responsabili pentru promovarea şi realizarea politicii statului în domeniul diasporei.

 

Lista integrală (adresa e-mail, nr .telefon ) poate fi consultată AICI.

 

Sursa: Viza.md

Publică un comentariu nou

CAPTCHA
Vă rugăm să răspundeţi la întrebare pentru a evita SPAM-ul
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.