Poşta
Înregistrare Aţi uitat parola?

CORIDORUL „VERDE” DE LA AEROPORTUL DIN CHIȘINĂU A DEVENIT „ROȘU”

14.07.2017
Coridorul „verde” de la Aeroportul din Chișinău a devenit „roșu”
 

Victor Surugiu


Ne aflăm în perioada estivală, cînd mulți locuitori ai Moldovei își planifică sejururi peste hotare. Însă nimeni dintre călători nu este asigurat că nu va avea probleme la traversarea frontierei.


La revenirea în Patrie celor mai mulți dintre ei le este garantată întîlnirea cu vameșii care le organizează conaționalilor și oaspeților capitalei verificări minuțioase, deseori, fără a avea motive. Pe parcursul ultimii luni, cîțiva dintre cititorii NOI.md s-au confruntat cu un asemenea comportament al vameșilor. Deja de mult timp, în Sala de sosire funcționează coridorul „verde” și coridorul „roșu”, dar, se pare că vameșii au uitat pentru ce au fost acestea instituite. În locul controlul selectiv, prevăzut de lege, ei organizează verificări minuțioase.

 

Roșu sau verde?

 

Legislația Moldovei prevede aplicarea coridoarelor „verde” și „roșu” la sosire sau la plecare pe teritoriul vamal. Acest sistem de control este utilizat în Aeroportul Internațional Chișinău, dar poate fi introdus și în alte puncte de trecere. Coridorul „verde” este însoțit de inscripția „Nimic de declarat” și „Noting to declare”. Acesta poate fi utilizat de călătorii care nu au mărfuri de declarat. Persoana care a mers pe această cale, prin acțiunile sale declară că în bagajul de cală și cel de mînă nu are nimic ce ar interesa vama. În sens juridic, traversarea liniei coridorului „verde” se egalează cu declarația orală privind lipsa mărfurilor supuse declarației.

 

Coridorul „roșu” este marcat cu inscripțiile „Bunuri de declarat” și „Goods to declare”. El este prevăzut pentru persoanele care transportă obiecte și mărfuri ce trebuie declarat în scris. Călătorul completează declarația, trece prin coridorul „roșu” și i-l dă vameșului. Acesta din urmă, la rîndul lui, verifică corectitudinea informațiilor indicate și aplică ștampila, după care declarația nu poate fi modificată. Din acel moment, ea se consideră depusă, iar declarantul răspunde pentru veridicitatea tuturor datelor.

 

Prin coridorul „roșu” trec și călătorii care doresc să declare din proprie inițiativă. De exemplu, cetățenilor străini li se recomandă să indice în declarație sumele de bani și obiectele de valoare pentru a evita problemele la controlul vamal la ieșirea din țară. Totodată, și moldovenilor, care călătoresc des peste hotare, li se recomandă să declare obiectele scoase din țară, pentru ca la întoarcere să nu fie nevoiți să demonstreze proveniența lor sau să achite taxa vamală.

 

Prin care coridor să meargă – „roșu” sau „verde” persoana trebuie să știe singură. Doar în cazuri rare angajații controlului vamal pot solicita călătorului să treacă prin coridorul „roșu”. Închiderea temporară a coridorului „verde” este permisă doar în situații extreme. De exemplu, cînd vameșii dispun de informații operative privind transportarea cu o cursă sau alta a unui lot de mărfuri de contrabandă, iar identitatea contravenienților nu se cunoaște. În general, în cadrul coridorului „verde” controlul este efectuat selectiv. Informația despre aceasta poate fi găsită atît pe site-ul Aeroportului Chișinău, cît și pe site-ul oficial al Serviciului Vamal. Însă, deseori, vameșii interpretează prevederile legale la propria discreție, direcționîndu-i la control, practic, pe toți pasagerii, veniți în Moldova cu o cursă sau alta.

 

Poziția Vămii Moldovenești

 

NOI.md a încercat să obțină un comentariu de la Serviciul Vamal, însă reprezentanții Direcției proceduri vamale au refuzat să discute pe acest subiect. Într-un comentariu neoficial, unul dintre angajați a recunoscut că vameșii sînt nevoiți, deseori, să recurgă la verificări, deoarece oamenii ignoră cerințele, legii, trecînd prin coridorul „verde” cu mărfuri, ce trebuie declarate în scris.

 

Potrivit lui, toți pasagerii unei curse aeriene sînt verificați extrem de rar, iar interesul vameșilor depinde de țara de unde vine avionul. Cetățenii, care călătoresc în regiunile balneare tradiționale, de regulă, nu prezintă interes și deseori sînt supuși doar unui control selectiv. Pe cînd cursele din Moscova, Istanbul, unele orașe italiene trezesc tradițional interesul Vămii, deoarece acolo sînt depistate cu regularitate încălcări.

 

„Oamenii uită deseori sau pur și simplu nu cunoscu regulile vamale, spune interlocutorul nostru. În pofida explicațiilor permanente, mulți nu știu că trebuie să treacă prin coridorul „roșu”, avînd circa 2 litri de vin sau băuturi alcoolice, 200 de țigări, două perechi de încălțăminte, trei unități din piele, o blană, trei unități de haine noi din tricot și textile. Se permite trecerea unui notebook, unei camere foto, a două telefoane mobile.

 

Deseori, obiect al contravenției administrative devin mărfurile transportate în scop comercial. În prezent, fără achitarea taxei vamale pot fi introduse în Moldova mărfuri în valoare de cel mult 300 de euro, ce nu sînt destinate activității de producție sau de antreprenor. Însă în cadrul verificărilor, uneori, se stabilește că această regulă este încălcată. În principiu, nu există nicio restricție la introducerea obiectelor de uz personal. Dar dacă persoana transportă mai multe cumpărături decît sînt permise fără achitarea taxelor, atunci sînt percepute taxele vamale”.

 

Faptul că pasagerul aduce obiectele pentru uz personal sau pentru piață este stabilit de vameși după metoda lor. Ei țin cont nu doar de criteriile legale, dar și de logică și de propria experiență. Pe de o parte, dacă pasagerul transportă 100 de obiecte omogene și folosește aceeași rută, dar declară că aduce marfa exclusiv pentru uz personal, atunci orice om rațional va avea dubii. Dar nu totul e atît de univoc, cînd să zicem, asupra călătorului sînt depistate zeci de stick-uri sau o mulțime de magneți pentru frigider în calitate de suveniruri pentru prieteni și rude.

 

În această situație vameșul singur decide dacă acestea pot fi considerate mărfuri pentru comerț. Totodată, el verifică cît de frecvent această persoană zboară, care este scopul călătoriei, cere explicații de la ei. „Dacă într-adevăr, oamenii au anumite pretenții sau plîngeri în legătură cu activitatea noastră, noi îi chemăm să ne comunice imediat, să cheme conducerea postului vamal. Cînd nu reușesc din anumite motive, să sune la linia fierbinte. Totodată, dacă ați observat, noi nu avem vameși impersonali, toți poartă carduri de identificare”, menționează reprezentantul Serviciului Vamal.

 

Ce se întîmplă în practică?

 

În același timp, mulți oameni care merg des în delegații sau traversează frontiera din alte motive, se plîng pe verificările neîntemeiate din partea Vămii. Comentariile indignate ale acestora apar periodic și pe rețelele sociale. Putem oare vedea un asemenea interes neunivoc din partea vameșilor față de propriii cetățeni și oaspeți ai țării în aceeași Uniune Europeană? În cele mai multe capitale ale țărilor europene dezvoltate e greu de imaginat că la ieșirea din Sala de sosire vameșii organizează o verificare totală a pasagerilor.

 

În același timp, la Aeroportul din Chișinău nu doar este ignorat sistemul „coridorului dublu”, o adevărată îmbulzeală este creată la ieșirea din Sala de sosire. Cei mai mulți pasageri de la mai multe curse se îndreaptă spre coridorul „roșu”, în timp ce Zona de control nu este prevăzută pentru un asemenea flux de pasageri cu bagaje de cală. Mai mult, să ieși cu căruciorul prin coridorul „roșu” este adesea imposibil, deoarece, din motive cunoscute, vameșii deschid doar o parte a ușii. Drept consecință, o parte dintre pasagerii care au venit în Moldova, după ce au trecut controlul vamal, sînt nevoiți să revină în zona „verde” pentru a putea ieși afară.

 

Cititorii NOI.md ne relatează că au nimerit deseori într-un asemenea „ambuteiaj” la revenirea în țară. Și dacă conaționalii noștri deja s-au obișnuit cu particularitățile Vămii de la Aeroportul Chișinău, atunci majoritatea cetățenilor străini sînt nedumeriți de asemenea abordare.

 

„Desigur, vameșul are dreptul să oprească orice persoană, care a ales coridorul „verde” și să-i propună altă formă de control, să treacă prin scanner și să verifice bagajele, să efectueze controlul personal, comentează unul dintre experții noștri. Dacă în cadrul acestui control vor fi depistate mărfuri supuse declarației în scris, atunci putem vorbi despre răspundere administrativă sau penală. În unele cazuri, cînd este depistată contrabanda cu obiecte interzise, pasagerul riscă să ajungă nu acasă, ci în izolatorul de anchetă.

 

Însă verificările în coridorul „verde” trebuie să aibă loc selectiv, atunci cînd vameșul are temei. De exemplu, comportamentul neadecvat al persoanei, nervozitatea acesteia, bagajul excesiv de greu sau mare și alți factori. Practic, controlul total al pasagerilor unei curse aeriene, practicat de vameșii moldoveni este propria lor inițiativă, ce nu corespunde nici legislației naționale, nici practicii europene.

 

Restricția de 300 de euro și-a pierdut actualitatea, iar proiectul de modificări la Legea privind modul de introducere și scoatere a mărfurilor de către cetățeni, inclusă în Politica fiscală și vamală pentru 2018, prevede majorarea acestui plafon pînă la 430 de euro. Fapt ce nu va schimba semnificativ situația. Pentru comparație: în Rusia și Belarus cu avionul pot fi scoase mărfuri pentru uz personal în valoare de pînă la 10 mii de euro, în Ucraina – pînă la 1 mie de euro. În Moldova, regulile vamale le oferă oamenilor în uniformă un spațiu prea larg pentru luarea deciziilor, fapt ce le permite, pe de o parte, să suplinească bugetul de stat, iar pe de alta – îi provoacă pe vameși la corupție și la un comportament neprietenos față de pasageri”, consideră expertul.

 

Sursa: noi.md

Publică un comentariu nou