Pentru cetățenii care doresc să plece în scop de muncă la domiciliu:
1. Originalul contractului, trimis de partea turcă. Modelul contractului poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Muncii din Turcia.
2. Scrisoarea de cerere de la angajator, completată, cu antetul companiei, adresată Secției Consulare a Ambasadei Republicii Turcia (original).
3. Pașaportul și o copie a paginii care conține informațiile de identificare. Termenul de valabilitate al pașaportului trebuie să fie de cel puțin un an.
4. O copie a actului de identitate (kimlik) al angajatorului (dacă veți lucra la domiciliu) + copia vizei de reședință a angajatorului (işverenin ikametgah ilmuhaberi).
5. Certificat privind pașapoartele eliberate anterior (eliberat de Biroul de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu sau la adresa: Chișinău, str. Alexandru cel Bun 56).
6. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 105 de euro.
Pentru cetățenii care doresc să plece în scop de muncă în cadrul unei întreprinderi/companii:
1. Originalul contractului, trimis de partea turcă. Modelul contractului poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Muncii din Turcia.
2. Scrisoarea de cerere de la angajator, completată, cu antetul companiei, adresată Secției Consulare a Ambasadei Republicii Turcia (original).
3. Pașaportul și o copie a paginii care conține informațiile de identificare. Termenul de valabilitate al pașaportului trebuie să fie de cel puțin un an.
4. O copie a vizei de reședință a angajatorului.
5. Certificat privind pașapoartele eliberate anterior (eliberat de Biroul de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu sau la adresa: Chișinău, str. Alexandru cel Bun 56).
6. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 105 de euro.
7. Specimenele semnăturilor companiei (Şirkete ayıt imza örneği sirküleri)
8. Certificatul cu privire la impozitele companiei (Şirket vergi levhası fotokopisi)
9. Copia certificatului de înregistrare al companiei (Şirket faaliyet belgesi fotokopisi)
Atenție!
Documentele enumerate de mai sus se examinează de către Ambasada Republicii Turcia în cel mai scurt timp. În cazul aprobării lor, veți fi contactat de un reprezentant al secției consulare, care vă va comunica numărul dosarului dvs., pe care va trebui să-l transmiteți angajatorului dvs. După ce veți primi numărul dosarului, angajatorul trebuie să prezinte la Ministerul Muncii din Turcia setul de documente necesare pentru angajarea unui cetățean străin în Turcia, pregătit din timp. Expedierea documentelor se efectuează online în termen de 10 zile.
În cazul în care angajatorul nu va reuși să trimită documentele în termen de 10 zile din momentul în care vi s-a comunicat numărul dosarului, vi se va refuza acordarea vizei de lucru de către autoritățile competente din Turcia.
Decizia de a acorda sau de a refuza eliberarea vizei o emite Ministerul Muncii în comun cu ministerele de externe și de interne ale Turciei. Răspunsul la cererea de acordare a vizelor de lucru poate fi obținut în 1-6 luni.
Pentru cei care pleacă să studieze la universitate:
Lista documentelor necesare pentru studenții înscriși pe locurile cu finanțare de la buget:
1. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare. Termenul de valabilitate al pașaportului trebuie să fie de cel puțin un an.
2. O fotografie tip pașaport (3x4 cm).
3. Formularul de cerere pentru viză, completat.
4. Documente care confirmă înscrierea la universitatea turcă.
5. Viza se eliberează gratuit.
Documente suplimentare solicitate de universitățile turce:
• Certificatul de absolvire a școlii/liceului, tradus în turcă și legalizat la notar.
• Certificat medical, tradusă în turcă și legalizat la notar.
• Certificatul medical privind prezența sau absența infecției cu HIV.
• Transcrierea notelor din ultimii 3 ani, cu indicarea numărului de ore pe săptămînă, tradusă în limba turcă și legalizată la notar.
Lista documentelor necesare pentru studenții înmatriculați pe bază de contract:
1. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare. Termenul de valabilitate al pașaportului trebuie să fie de cel puțin un an.
2. O fotografie tip pașaport (3x4 cm).
3. Formularul de cerere pentru viză, completat.
4. Documente care confirmă înscrierea la o universitate turcă.
Atenție!
Pentru a obține o viză de student, cei înmatriculați pe bază de contract urmează să se adreseze în prealabil la Secția Consulară, de preferință în termen de 2-3 luni. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 45 de euro.
În cazul căsătoriei cu un cetățean al Turciei pe teritoriul Republicii Moldova:
Prima etapă: notificarea autorităților turce despre căsătoria în Republica Moldova
1. Certificatul de căsătorie, formular multilingv. Se eliberează de Serviciul Stare Civilă, situat la adresa: Chișinău, str. Mihai Viteazul 11.
2. Certificatul de naștere, formular multilingv. Se eliberează de Serviciul Stare Civilă, situat la adresa: Chișinău, str. Mihai Viteazul 11.
3. Certificatul de divorț (dacă ați fost căsătorit/ă). Documentul original trebuie legalizat cu Apostilă la Ministerul Justiției (31 august, 82/Chișinău) și tradus în limba turcă.
4. O copie a actului de identitate (nüfus cüzdani) a soțului.
5. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare.
6. Cîte 2 copii xerox ale tuturor documentelor prezentate.
Procesul durează aproximativ o lună.
În cazul unei interdicții de intrare în Turcia, primite anterior, puteți solicita eliminarea interdicției în baza căsătoriei cu un cetățean al Turciei.
Etapa a doua: Anularea interdicției de intrare în Turcia, în baza căsătoriei cu un cetățean al Turciei.
1. O fotografie tip pașaport (3x4cm).
2. Certificat privind pașapoartele eliberate anterior (se eliberează de Biroul de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu sau la adresa: Chișinău, str. Alexandru cel Bun 56).
3. O copie a certificatului de căsătorie.
4. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare.
5. O copie a actului de identitate (kimlik) a soțului.
Atenție!
Documentele prezentate de dvs. se trimit la Secția consulară a Direcției Generale de Securitate a Turciei, care urmează să emită decizia cu privire la acordarea vizei sau refuzul acesteia. Procesul durează cîteva luni. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 45 de euro.
În cazul căsătoriei cu un cetățean turc în Turcia:
1. Certificatul de naștere (format multilingv) Mihail Viteazul, 11/1;
2. Certificatul de capacitate matrimonilă multilingv (de la ARHIVA din raza de domiciliu);
3. Certificat de cazier judiciar (Chișinău,str. Hâncu 3);
4. Certificatul de divorț (dacă ați fost căsătorit).
Actele menționate la punctele 3, 4 trebuie legalizate cu apostilă la Ministerul Justiției al Republicii Moldova (str. 31 august 1989, № 82 Tel.: 20-14-56), traduse în limba turcă și autentificate la notar.
Pentru reîntregirea familiei:
1. O fotografie tip pașaport (3x4 cm).
2. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare.
3. O copie a certificatului de naștere.
4. Certificat privind pașapoartele eliberate anterior (se eliberează de Biroul de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu sau la adresa: Chișinău, str. Alexandru cel Bun 56).
5. O copie a certificatului de căsătorie al mamei sau al sorei cu un cetățean turc și o copie a vizei de reședință a ei în Turcia.
6. O copie a actului de identitate (kimlik) a mamei sau sorei (dacă dispune de cetățenie turcă), în caz contrar se prezintă o copie a permisului de ședere în Turcia.
7. Declarația autentificată notarial a mamei sau sorei precum că este de acord să-şi asume obligaţia de a acoperi toate cheltuielile în timpul sejurului dvs. în Turcia.
Atenție!
Documentele prezentate de dvs. se trimit la Secția consulară a Direcției Generale de Securitate a Turciei, care urmează să emită decizia cu privire la acordarea vizei sau refuzul acesteia. Procesul durează cîteva luni. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 45 de euro.
Pentru achiziționarea de bunuri imobiliare:
1. O fotografie tip pașaport (3x4 cm).
2. Pașaportul și o copie a paginii care conține datele de identificare.
3. Certificat privind pașapoartele eliberate anterior (se eliberează de Biroul de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu sau la adresa: Chișinău, str. Alexandru cel Bun 56).
4. O copie TAPU.
5. O copie a vizei de reședință și a actului de identitate a persoanei de contact din Turcia (cetățean turc), care ar putea să vă caracterizeze și să răspundă la întrebări referitoare la persoana dvs.
6. Extras bancar sau certificat privind veniturile.
Atenție!
Documentele prezentate de dvs. se trimit la Secția consulară a Direcției Generale de Securitate a Turciei, care urmează să emită decizia cu privire la acordarea vizei sau refuzul acesteia. Procesul durează cîteva luni. În cazul obținerii autorizației de eliberare a vizei, taxa consulară este de 45 de euro.
IMPORTANT:
Intrarea în Turcia va fi refuzată moldovenilor ai căror paşapoarte expiră la mai puţin de 60 de zile de la:
- data expirării vizelor (călătorie cu viză);
- data expirării permisului de şedere (călătorie fără viză în baza permisului de ședere turcesc);
- data preconizatei ieşiri din ţară (calătorie fără viză)
Noile reguli sînt prevăzute în art.7, al.1 din Legea Republicii Turcia cu privire la străini şi protecţia internaţională, intrată în vigoare la data de 11 aprilie 2014.