«CHIȘINĂU - MOSCOVA». CÎND VOR FI RELUATE ZBORURILE ÎNTRE MOLDOVA ȘI RUSIA?

28.09.2022

 

 

Interzicerea reluării traficului aerian între Moldova și Rusia a provocat o reacție neunivocă în societate, căci în această țară trăiesc și muncesc sute de mii de compatrioți.


Experții cred că trimiterile la motive de securitate și restricțiile introduse în UE , nu- și au locul în acest context. În multe cazuri rutele altor companii aeriene spre Moscova trec peste teritoriul UE. Zborul din Moldova în Rusia poate dura cam patru ore prin spațiul aerian al României, Ungariei, Poloniei și Belarusului, în timp ce drumul pe cale terestră necesită mai bine de trei zile.

 

În actualele condiții numeroși oameni nu-și pot permite zboruri care costă mii de euro, cu transbordări la Istanbul și Erevan, așa că se văd nevoiți să refuze această posibilitate, chiar dacă situația este extraordinară. Mulți cetățeni cred că în această situație autoritățile au obligația să organizeze comunicare aeriană cu Rusia în orice mod acceptabil.

 

Pe căi ocolite

 

Din 24 februarie, curent, odată cu începerea conflictului armat pe teritoriul Ucrainei vecine, în Moldova a fost declarată starea de urgență. Concomitent, autoritățile au închis spațiul aerian din motive de securitate. Excepție s-a făcut doar pentru mărfurile umanitare și anumite zboruri ale avioanelor fără pasageri. După un anumit timp, decizia a fost revăzută și unele companii aeriene au revenit în Moldova.


Din 21 martie, o parte a spațiului aerian este deschisă pentru aviația civilă, fapt care a permis reluarea traficului regulat de pasageri. Însă companiilor aeriene le-au fost impuse anumite restricții. «Dat fiind că spațiul aerian al Ucrainei este închis și zborurile în direcțiile nord, sud și est nu pot fi efectuare, ele pot fi redirecționate peste teritoriul României», - se spune în mesajul Autorității Aviației Civile (AAC)


În pofida reluării treptate a zborurilor, rutele între Moldova și Rusia, unde trăiesc și muncesc mulți dintre compatrioții noștri, încă nu au fost reluate. Anterior, mai multe companii aeriene moldovenești și rusești au propus zboruri directe spre Moscova, Sankt-Petersburg și alte orașe, biletele fiind accesibile pentru orice oră de zi sau noapte. Drept alternativă, se puteau folosi prețurile comparabile ale altor companii aeriene cu transbordări la Istanbul, Frankfurt, Viena, Varșovia și în alte aeroporturi.


Astăzi persoanele care doresc să ajungă în Rusia sau să revină de acolo în Moldova , o pot face doar pe căi ocolite. Varianta de bine - de rău confortabilă și cea mai scumpă este cumpărarea unui bilet de la Turkish Airlines pentru rutele între Chișinău și orașele rusești, cu transbordare la Istanbul. Compania turcă a devenit unul dintre transportatorii aerieni, care după 24 februarie nu numai că a continuat să efectueze regulat zboruri spre Rusia, dar le-a și sporit numărul .

 

Pe site-ul Turkish Airlines, pentru perioada septembrie-octombrie prețurile pentru un bilet Chișinău-Moscova (Vnucovo) tur-retur, clasa econom, pornesc de la 3395,6 dolari . «Economisirea» este posibilă doar dacă îl cumperi din timp: din februarie, 2023 prețul zborurilor între Moldova șu Rusia este redus la 1200-1300 dolari – prețul minim oferit de Turkish Airlines pentru această direscție de zbor.

 

Ceva mai puțin vor costa serviciile companiei aeriene Fly One, care propune zboruri spre Moscova, Sankt Petersburg, Soci și Ekaterinburg cu transbordare la Erevan. Spre exemplu, un bilet tur-retur Chișinău-Moscova (Domodedovo sau Vnucovo) în septembrie și octombrie la tariful cu bagaj costă 917 euro. La începutul a. 2023 costul unui bilet analogic este de 698 euro.

 

În același timp, internetul este plin de nemulțumirile pasagerilor pentru reținerile semnificative, transferările și anulările zborurilor acestui transportator aerian, din care motive ei se pomenesc în situații dificile, fiind nevoiți să aștepte ore în șir și să piardă zborurile de legătură. Călătorii susțin că nu beneficiază nici de cel mai mic sprijin din partea companiei aeriene, inclusiv privind informarea, furnizarea apei și a hranei.

 

Unii preferă să zboare spre Rusia din România, cel mai apropiat aeroport fiind cel din Iași. Prețurile-s mult mai mici față de cele din Chișinău, deși călătoria durează mai mult timp. Din Iași și București poți ajunge în Rusia prin Istanbul, Belgrad sau Erevan. Dar există o nuanță, ce poate deveni obstacol: pentru a călători în România cetățenii Rusiei au nevoie de viză (română sau schengen). Cunoaștem, că în Transnistria, spre exemplu, locuiesc cetățeni ai Rusiei care nu au cetățenia moldovenească .

 

Totuși, majoritatea persoanelor care nu au problema vizelor, aleg călătoria cu autobuzul între Moldova și Rusia, acestea fiind reluate peste două săptămâni după începerea acțiunilor militare. Ce-i drept, autobuzele trebuie să facă un ocol imens prin țările UE, așa că timpul călătoriei s-a extins, și poate dura mai bine de trei zile (anterior – puțin mai mult ca o zi și o noapte). Acum autobusul traversează România, Ungaria, Slovacia, Polonia, Letonia și Lituania. Prețul biletelor a crescut de la 1,2 mii la 4 – 5 mii de lei într-o direcție. În ciuda costurilor înalte și a tuturor inconveniențelor, șoferii menționează că nu suferă din lipsa de pasageri.

Transportul feroviar pe această direcție lipsește total. De la începutul pandemiei, trenurile nu au mai circulat între Moldova și Rusia.

 

«Răspuns la îndemnurile compatrioților »


Pe acest fundal mulți compatrioți au salutat anunțul companiei Air Moldova despre reluarea, din 1 octombrie, a zborurilor între Chișinău și Moscova. Deja pe 9 septembrie a început comercializarea biletelor pentru ruta directă, la prețul de la 400 euro într-o direcție. Zborul durează 3 ore și 40 de minute (anterior – 1 oră 40 de minute). Cei de la Air Moldova au motivat această decizie prin «numeroasele adresări ale cetățenilor Moldovei », aflați în Rusia și dornici să revină acasă sau să-și reunească familia. «Reluarea zborurilor din și spre Federația Rusă este răspunsul la îndemnurile compatrioților noștri», - a declarat compania aeriană


Air Moldova mai explică, că decizia dată ținea și de solicitările pasagerilor de a folosi biletele cumpărate în timpul pandemiei și după sistarea zborurilor în februarie. «Aceste circumstanțe au creat dificultăți cu care zilnic se ciocnesc sute de pasageri: necesitatea de a cumpăra bilete repetat la prețuri majorate, timpul necesar pentru călătoria cu transportul terestru, inconveniența zborurilor de legătură, în special dacă e nevoie de asistență medicală urgentă », - se spune în mesajul Air Moldova.

Alexandr Mcrtcean, vicepreședintele «Alianței agențiilor turistice» din Rusia, în comentariul știrii privind reluarea zborurilor comerciale din Moldova, a numit acest eveniment deschiderea unei noi ferestre spre Europa. Potrivit lui, cca 80% dintre rușii i care vor zbura în Moldova, aflată la hotar cu UE, vor folosi țara ca nod de tranzit. În interviul pentru mass-media locală el a presupus, că «ei vor zbura mai departe cu avioanele sau vor traversa hotarul terestru cu automobilele».

 

Reacția autorităților moldovene nu s-a lăsat așteptată. Autoritatea aviației civile a declarat că va studia inițiativa Air Moldova pentru a asigura securitatea pasagerilor și a proteja drepturile consumatorilor. Ulterior AAC a decis să interzică companiilor moldovenești efectuarea zborurilor spre FR, pe motiv că acestea pot prezenta pericol pentru cetățeni. AAC a emis directiva operativă nr.06 din 10 septembrie, 2022, prin care interzice transportatorilor aerieni naționali să efectueze zboruri în spațiul aerian al FR. Autoritatea de reglementare face trimitere în special la deciziile Agenției europene pentru securitatea aviației privind suspendarea tuturor certificatelor și autorizațiilor eliberate agenților aerieni din Federația Rusă.

 

Ca răspuns, Air Moldova a anunțat că stopează comercializarea biletelor pentru rutele spre Moscova. Pasagerii care au reușit să facă rezervări pentru zboruri din 1 octombrie, au fost rugați să expedieze scrisori electronice pentru rambursarea cheltuielilor. În același timp, transportatorul a menționat că va continua negocierile cu AAC în căutarea ieșirii din situația creată. «Dacă problema nu va fi soluționată cu AAC, ne rezervăm dreptul de a apela la instanța de judecată », - se spune în comunicatul de presă al companiei.

 

Air Moldova a mai anunțat la 20 septembrie lansarea zborurilor spre Erevan, de unde pasagerii pot ajunge în Rusia. S-a anunțat că pe noua rută avioanele vor începe să zboare din 10 decembrie, în zilele de luni, miercuri și sîmbătă. Dar e puțin probabil ca problema comunicațiilor aeriene stabile și garantate cu orașele rusești să fie rezolvată prin această decizie șovăielnică, fiind păstrate majoritatea riscurilor și inconveniențelor caracteristice actualelor zboruri de tranzit.


La Kiev decizia AAC de a interzice transportatorilor aerieni moldoveni zborurile spre Moscova a fost salutată . Ambasada Ucrainei în Moldova a difuzat o declarație a ministrului de externe Evghenii Perebiinis , în care se spune că «izolarea statului-agresor trebuie să fie totală », inclusiv restricționarea posibilităților de călătorie în țările democratice pentru cetățenii lui. Diplomatul susține că această decizie sincronizează poziția Moldovei din punctul de vedere al țărilor-membre UE și alte state, care au stopat oficial zborurile spre Rusa. Dar autoritățile ucrainene nu țin cont de faptul că nu statul rus, da sute de cetățeni moldoveni care au în Rusia un loc de muncă, studii, rude, adică situații de viață, la care ei nu pot renunța din solidaritate cu statul vecin, au rămas izolați. De partea cui trebuie să fie conducerea Moldovei în această situație, credem că este o întrebare retorică. Partenerii nu-s de acord? Dacă depindem chiar așa de mult de ei, probabil, cu ei trebuie să se discute reieșind din interesele cetățenilor. Care este vina acestor oameni, dacă ținem cont de faptul că o cursă directă spre Moscova nu va crea careva probleme suplimentare vecinilor noștri –Ucrainei ?


Despre asta vorbește și reprezentanta oficială a MAE rus Maria Zaharova, care crede că este vorba despre «impunerea voinței politice contrar oportunităților economice și dorinței propriilor cetățeni». «Unde este aici libertatea și democrația? Este un dictat. Această decizie a autorităților Moldovei a lovit în special cetățenii țării. Peste 220 de mii de locuitori ai Moldovei au cetățenie rusă, iar diaspora moldovenească în Rusia numără cca jumătate de milion de oameni», - spune Zaharova. Ea a subliniat, că decizia dată nu era avantajoasă nici poporului Moldovei, nici poporului Rusiei, «fiind luată sub pretexte exagerate, politizate ».

 

Patru ore sau patru zile ?

 

Opiniile politicienilor moldoveni privind posibilitatea și necesitatea reluării curselor comerciale între Chișinău și Moscova s-au divizat. Președinta Maia Sandu leagă intenția Air Moldova de a relua zborurile spre Rusia de vizita la Moscova a delegației partidului «Șor». «Se știe, că Air Moldova este controlată de Ilan Șor și oamenii lui. Eu cred că călătoria la Moscova și anunțul privind reluarea zborurilor fac parte din aceeași idee. Ei încearcă să vîndă Moscovei ideea că pot destabiliza situația în Moldova », - a declarat ea în emisia unui post TV privat. Stranie declarație a președintei, dacă ținem cont de faptul că așa și nu există o decizie în dosarul «miliardului», în dosarul penal al lui Șor, al Aeroportului și a Air Moldva. Puterea se rezumă la mici mușcături din Șor și partidul lui, și blochează o chestiune importantă pentru mulți moldoveni. La urma urmei, există în Republica Moldova măcar o companie aeriană, la care Șor nu are atribuție? Dacă nu, poate că autoritățile ar trebui să o creeze ?

 

În opinia vicepremierului A Spînu, ministru al infrastructurii și dezvoltării regionale, nu este clar cum poți zbura direct spre Moscova ocolind spațiul aerian al Ucrainei, care este închis în prezent: «Ce va fi dacă avionul va decola și va reveni din România sau altă țară UE, care a interzis aceste zboruri? Dacă acum zborul ar trece prin Istanbul, probabil că un bilet ar costa mii de euro, căci geografic zborul trebuie să acopere o distanță foarte mare ».

 

Ex-președintele Igor Dodon crede că «actuala putere moldovenească nu este independentă în acțiuni, fiind total controlată de curatorii occidentali, care îi interzic contactele cu Moscova ». Drept exemplu proaspăt el aduce declarația Air Moldova privind reluarea zborurilor spre Rusia, unde trăiesc și muncesc sute de mii de compatrioți. Din spusele lui, cetățenii noștri trebuie să ajungă acasă prin Turcia, Armenia și alte țări, să achite pentru bilete mii de euro, sau să se zdruncine zile în șir în autobuze, pentru a trece prin cinci-șase țări ocolind Ucraina.


Și Partidul socialiștilor, al cărui președinte de onoare este I. Dodon, a condamnat interdicția. PSRM susține că poziția autorităților nu ține de securitatea zborurilor și necesită luarea deciziilor «în interesul propriilor cetățeni, care așteaptă zboruri directe și econome între Chișinău și Moscova ».
Experții cred că trimiterile la securitate și restricțiile UE nu-și au locul în acest caz. Autoritățile aeriene europene au interzis zborurile companiilor aeriene din Rusia spre țările UE și invers, iar asupra altor țări această interdicției nu se extinde. La Moscova zboară fără probleme avioane din Turcia, EAU, Qatar, Serbia, Armenia, Egipt, Israel, Belarus ș.a.

 

De multe ori ruta trece prin spațiul aerian al țărilor UE. De exemplu, zborul Turkish Airlines din Istanbul spre Sankt Petersburg trece peste Bulgaria, România, Ungaria, Slovacia și alte țări. Cel din Moldova ar putea trece prin spațiul aerian al României, Ungariei, Slovaciei, Poloniei și Belarusului, ca să dureze cca patru ore. Mult mai îndelungat ar fi zborul peste Turcia și Georgia.

 

Pe rețelele sociale, mulți cetățeni își exprimă dezacordul față de decizia de a interzice reluarea zborurilor din Moldova spre Federația Rusă. Ei menționează, că indiferent de situația politică numeroși oameni au nevoie să-și revadă rudele și apropiații, din necesități medicale sau din motive de urgență. Cetățenii nu pot ajunge la înmormîntare, nuntă sau alte evenimente importante în viața semenilor. Numeroși compatrioți nu-și pot permite zboruri care costă mii de euro și se văd nevoiți să renunțe la ele, chiar dacă situația este extraordinară. Oamenii cred că dacă partidului de la guvernare nu-i place Air Moldova, autoritățile au obligația să organizeze comunicațiile aeriene cu Rusia în alte moduri posibile.

Victor Surujiu

Publică un comentariu nou

CAPTCHA
Vă rugăm să răspundeţi la întrebare pentru a evita SPAM-ul
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.